Onderwijsdoelen
Doelen in het schoolplan
- De geformuleerde visie en missie wordt gedragen en uitgevoerd door het schoolteam en is aanwijsbaar in ons onderwijs. Het schoolprofiel is hiermee voor alle geledingen helder en duidelijk.
- Onze opbrengsten zijn en blijven passend bij onze leerlingpopulatie.
- Op de Ganzebloem bieden we een passend aanbod aan anderstaligen in een school waarin we alle kinderen helpen opgroeien tot wereldburgers.
- Onze medewerkers en onze leerlingen ontwikkelen zich in vaardigheden passend bij de ontwikkelingen in onze huidige en toekomstige maatschappij.
- We zorgen ervoor dat het beroep van leerkracht aantrekkelijk is voor zittende en (mogelijk) nieuwe medewerkers.
- In samenwerking met Kinderopvangorganisatie Potje Knor vormt de Ganzebloem een kindcentrum ten behoeve van de begeleiding van kinderen van 2 tot en met 13 jaar in een vanzelfsprekende doorgaande ontwikkelingslijn.
Doorstroompercentages
Interne doorstrompercentages worden zo snel mogelijk toegevoegd.
Slagingspercentage eindtoets
Wat is de eindtoets?
Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.
Referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
Wat zijn referentieniveaus?
Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
- Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
- Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.
Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.
Wat zijn signaleringswaarden?
Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.
Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2021/2022 en 2022/2023 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie (Beoordeling leerresultaten po 2022-2023).
Eindtoets Basisonderwijs
In groep 8 wordt de IEP Eindtoets Basisonderwijs afgenomen. Deze uitslag van de toets dient voor de leerkrachten van het voortgezet onderwijs als ondersteuning van het schooladvies. De resultaten van de IEP Eindtoets zijn voor 2022-2023 boven de norm van onze vergelijkingsgroep. Extra knap, gezien het feit dat 7 kinderen uit deze groep voor verschillende vakken onderwijs in onze LAT-klas volgen. We hebben van de 30 schooladviezen 6 adviezen een half niveau naar boven bijgesteld. Vier van deze bijgestelde adviezen hadden we ook verwacht.
De resultaten van de eindtoets 2021-2022 waren onder de norm van onze vergelijkingsgroep. Wellicht mede veroorzaakt doordat ons LAT-klas arrangement ervoor zorgt, dat meer kinderen bij ons op school kunnen blijven en niet verwezen worden naar het Speciaal (Basis)Onderwijs.
Daarnaast zien we ook dat ondanks een lagere score dan onze vergelijkingsgroep, er wel meer hogere adviezen gegeven worden, die na 1 jaar en 3 jaar voortgezet onderwijs nog steeds accuraat blijken te zijn. In onze zorgvuldige advisering kijken we naar alle aspecten van een kind en niet enkel naar de toetsresultaten.
Welk percentage leerlingen behaald het fundamentele niveau?
Basisschool de Ganzebloem – 94,4%
Vergelijkbare scholen – 96,7%
Signaleringswaarde inspectie is 85,0%
Welk percentage leerlingen behaalt het streefniveau?
Basisschool de Ganzebloem – 63,2%
Vergelijkbare scholen – 64,7%
Signaleringswaarde inspectie is 55,1%